Samenwerking

In vijf stappen naar een triathlon organiseren. In deze blogjes wil ik jullie een doorkijkje geven in het organiseren van de Triathlon Vathorst. Van idee naar… Website en inschrijving.

Yes! We zijn online. De Jongens van Fruto internet design laten zien waar ze goed in zijn. Een toffe website door professionals. En ook de inschrijvingen stromen al binnen.

Een paar weken eerder:  Zoals in de eerste blog beschreven komt er heel wat op je af als je besluit dat het idee van de wedstrijd maar eens werkelijkheid moet worden. Eén van die zaken is: “Wat kost dat eigenlijk?” En wie betaald dat? In Excel maar eens een begrotinkje in elkaar draaien. Hier en daar een offertetje, en wat natte vinger werk. Het totaal even delen door een prijs die je redelijk vindt voor zowel ervaren als startende atleten en dan…. Dan schrik je je een hoedje. Dat is veel mensen. En dat is toch iets meer dan je had bedacht voor de eerste keer.

Maar één drempeltje (lees afstapbalk) heeft nog nooit een triathleet tegen gehouden, dus op zoek naar oplossingen. Subsidie bij de gemeente? Hé dat kan, maar daar moet wel wat papierwerk tegenaan. Een bijdrage van een bank? Dat kan ook. Maar met wat meer papierwerk. Nog een subsidie gevonden? Meer papierwerk. En of het wat oplevert? Dat laten ze binnen nu en 16 weken weten. Veel werk en even geduld dus.

Je kan ook het inschrijfgeld verhogen riep iemand. En dat kan, maar is niet onze ambitie. We willen een normale prijs vragen en doen het niet voor de winst. Om dat te onderschrijven hebben we inmiddels ook een stichting opgericht. Stichting TriathlonVathorst even inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dus naast organisator nu ook bestuurder in een bestuur met een heuse secretaris en een penningmeester. Maar het leukste van de stichting? We kunnen geen winst maken. Elk dubbeltje gaat naar de wedstrijd en wat er overblijft naar het jeugdsportfonds. We doen het omdat we het leuk vinden. En we is niet meer ik. In je eentje is het geen doen, dus een paar enthousiastelingen verzameld die graag willen helpen. Jullie zijn toppers!

Inschrijfgeld is dus niet de oplossing. Andere oplossingen voor de begroting? Zeker. Sponsoring. Even zoeken op internet hoe dat werkt en je verzuimt snel in de sites met info en stappenplannen hoe je sponsoren aantrekt en uitwringt. Ik vroeg mezelf af of ik dat wil. Het antwoord is nee. Ik ben op zoek naar samenwerking, en zo noem ik het dus ook. Als iemand mij en de organisatie van de wedstrijd helpt, dan doen we wat terug. En met goed overleg komen we er regelmatig uit. Maar één ding in het werven van samenwerkingen miste ik in alle lijstjes en ervaar ik als het belangrijkste. Enthousiasme! Daar kom je een heel eind mee. Hoe ver? Check onze site, het resultaat van één van de samenwerkingen. En hopelijk kunnen we daar in de nabije toekomst meer samenwerkingen aan toevoegen.

Samenwerken is denk ik de sleutel tot succes. In het beginstadium van de organisatie heb ik contact gezocht met een aantal triathlon organisaties hier in de buurt. Wat er dan op tafel komt is een schat aan informatie die belangeloos wordt gedeeld, omdat ook de organisatoren van de andere wedstrijden het doen voor een mooie sport. Maar wat er ook op tafel komt zijn allerlei zaken waar je nog niet aan gedacht had. Risico analyse? Reddingsbrigade ( ja, die zie ik wel eens varen inderdaad)? Lunch voor vrijwilligers? ( snel een samenwerking aangaan met de Jumbo die daar in gaat voorzien!) en meer onverwachte grote en kleine zaken. Daarover de volgende keer meer…..

Nog een kleine voetnoot. Iemand wees me er op dat de vorige blog wel erg positief geschreven was. Dat klopt, hoop ik. Want is het echt leuk om te lezen dat de gemeente een straat in het loopparcours gaat opbreken precies in de week van de wedstrijd? Of dat het finishplein een nieuwe inrichting krijgt en er uren in nieuwe tekeningen moeten? Nee toch? Dus twijfel niet als je zelf een idee hebt, maar ga het uitvoeren, want echt, je gaat er energie van krijgen!